סיכום מפגש "פותחים חלום לחו"ל" 30.12.2015 

נכחו 18 אנשים

פתיחה: הצגת האיגוד, מטרותיו והגדרת תחומי עיסוק ב 2 צירים – קישור למצגת

חלק 1: שתוף מרשמי מסע לכנסים מקצועיים בחו"ל

  1.             1. כנס AEE במיקוד טיפול שהתקיים ביולי בדנוור קולורדו – ארה"ב:

חיים ליבנה: הגיע להציג את התוכנית לטיפול שטח במסגרת שרות המבחן לנוער. הבין כמה חשוב קיום תהליך הערכה ומחקר שכן אחרי 6 שנים, יש לו הרבה תחושות והבנות – אך אין "הוכחות" המקובלות ע"י אחרים. חיפש ומצא קשר לאנשי מחקר בארה"ב ולמד מהם שגם תהליך הערכה הוא התחלה טובה.

אלמוג אילת: שאל את עצמו: "מה נשאר לי מהכנס שהשתתפתי בו בקיץ? הבין שאנו לא לבד, יש עוד המתמודדים עם הקשיים שלנו. מצא שפה משותפת עם האירופאים שהנושא לא "ממוסד" כמו בארה"ב. הוא לא הגיע עם "שאלה / דילמה" וחבל. ממליץ לבוא איתם כי כך מקבלים יותר.

 

2. כנס "למידה חוויתית" בפורטלנד באורגון – ארה"ב – מעין פוקס

מעיין נסע לחפש תשובה לשאלה: "איך מקדמים את נושא הלמידה החוויתית" במערכת החינוך בישראל.

המסע כלל 3 תחנות:

א)     מוזיאון הילדים במנהטאן ניו יורק – שם ראה התנסה ב"חינוך חברתי רגשי". ראה כיצד מתייחסים גם להורים ותולים כרזות של יעוץ והכוונה להורים, בנוסף למידע והתנסויות של הילדים

ב)     ביקור ב Project Adventure – ארגון מוביל בארה"ב בנושא למידה חוויתית. בביקור זה למד על המודלים להטמעת תהליכים בבתי ספר

ג)      כנס בפורטלנד שהנושא המרכזי שלו: "צדק חברתי" ו " למידה מבוססת מח". מצא שמרבית הסדנאות היו חוויתיות (לא הרצאות). מצא שכל תוכנית למידה התנסותית, מבוססת על מחקר או על קשר עם מוסד אקדמי. מצא שהאמריקאים קצת "דורכים במקום" ולא מביאים חדשנות. זו באה דווקה מנציגים ממכסיקו.

          3. כנס ראשון של למידה חוויתית בהונגריה – שרון פישר

בהונגריה התחום בראשית דרכו. התנאים שם קשים. כלכלה חלשה שאינה מאפשרת לרבים השקעה בטיפול או חינוך. קו נוקשה של הממסד והכנסייה ששולל כל חדשנות מקצועית. נושא הטיפול אפשרי רק לבעלי מקצוע מוכרים (פסיכולוגים / עובדים סוציאלים). הכנס נמשך יומיים כולל לינה והשתתפו בו כ 140 איש. בקיץ הבא כנס מספר 2.

חלק 2: סקירה ומיפוי תחום הטיפול בטבע  - לייה נאור

מטרת הסקירה: לאפשר מיקום ושייכות מקצועית מדויקת יותר

מה השורשים של Wilderness Therapy?  טיפול קליני נפשי כתוצאה ממחסור במקום בנוי, יצאו המטופלים לאוהלים בטבע ושם גילה הצוות שהטבע מרפא...

מה השורשים של Adventure Therapy? – הצורך להכשיר במהירות מלחים בצי האמריקאי, יצר תוכנית הכשרה להעצמה אישית, המביאה לחיזוק יכולת התמודדות עם קושי.

מה השורשים של Nature therapy?   - העידן החדש, ההתרחקות מהטבע יצרו גישה של חיבור מחודש לטבע על מנת לרפא את הבעיות החדשות שהחיים המודרניים יצרו

ידע זה מאפשר מיקום. לאן אתה שייך?

לאחר שמיקמת עצמך – שאל:

מהן הגישות המרכזיות בתחום?

מהן המטרות הייחודיות של התחום?

מהם דרכי ההתערבות, הכלים והתנאים האופטימלים להשגת המטרות?

מיהם החוקרים המובילים?

מה ידוע? – מודלים, מחקרים, ספרות

לאיזה אוכלוסיות התוכניות מתאימות?

חלק 3: שולחנות עגולים: חינוך, טיפול, ייעוץ ארגוני

חלק 4: סיכום:

עלה הצורך לזום מפגשים נוספים של שתוף והתלבטות משותפת

הוצע שיהיו עוד רכזי נושא שיזמו וירכזו פעילות

הוצע ליזום תהליכי "חניכה" ושתוף למצטרפים חדשים

המשתתפים הודו על היוזמה למפגש זה.  אין ספק שיש צורך בעוד כאלו