רציונאל הכלי האתגרי ככלי שיקומי חינוכי טיפולי בעבודה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים
כתבה: שירה ורדי, אחראית מחקר, הערכה וניהול ידע, עמותת 'אתגרים'

פעילות אתגרית מוגדרת כ"מפגש בעל מטרות שיקומיות של קבוצת אנשים העוסקים בספורט חוויתי בסביבת טבע כמו ים, מדבר, יער, הרים וצוקים" (גלקופף, ביקמן ובן דוד, 2009). יעילותו של השטח ככלי טיפולי ושיקומי התגלה כבר בתחילת המאה, כאשר בתי חולים פסיכיאטריים בארה"ב שהוציאו את מטופליהם לישון באוהלים בקיץ מפאת חוסר מקום, גילו שיפור משמעותי בסימפטומים של מרביתם. לדאבונם התוצאות החיוביות לא החזיקו מעמד רב לאחר חזרתם למוסד האשפוזי בחורף.

מיסוד תחום הפעילות האתגרית ככלי שיקומי וחינוכי מיוחס למחנך יהודי בשם קורט האן, אשר דגל בשילוב התכנית החינוכית עם עבודה רבה בשטח ובטבע מצד אחד, ושירות קהילתי, מאידך. ד"ר האן הקים את תכנית ה-Outward Bound (OB), שמהווה עד היום שם מוכר ללמידה החווייתית בשטח.

אופניים ככלי אתגרי ושיקומי לאנשים עם מוגבלויות

שירה ורדי, אחראית מחקר הערכה וניהול ידע, עמותת 'אתגרים'

בקובץ זה אציג את כלי האופניים ורכיבה על אופניים, כענף פעילות אתגרי/שיקומי. אציג את הענף עצמו (סוגי כלים) וכן את ההשפעות של רכיבת אופניים בקרב בעלי מוגבלויות בהיבטים פיזיים, חברתיים ורגשיים