לוגו

כנס טבע, שטח ואתגר ה-7 יתקיים בימים ה'-ו',21-22.11.2019

בגבעת חביבה

 הכנס המקצועי של תחום הלמידה ההתנסותית חווייתית בישראל.

הפעם חוזרים לבית ישן ובו מתקרבים לטבע ומכוונים להעמקה מקצועית, בתחומי החינוך, הטיפול, הייעוץ הארגוני והפנאי באמצעות התערבויות בטבע, בשטח ובאתגר.

גם השנה חלוקה בין נושאים קבועים מראש ומרחב "זמן קהילה" המאפשר יותר מרחב התרחשות אותנטי 

 

להרשמה - לחץ כאן

לתקצירים - לחץ כאן

 

kenes7   pr3.1

 

להרשמה - לחץ כאן   

  פנייה לצוות ההיגוי - This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

"קבוצת למידה"

יוזמה למפגשי למידה של עמיתים. הכוונה שבכל מפגש כזה יהיה נושא מוגדר שיוצג ע"י מנחה המפגש. בתום הצגת הנושא יתקיים דיון מתוך כוונה לצור הפרייה, חקירה, למידה ופיתוח אפשרויות חדשות. במידה והדיון לא הגיע למיצוי וקיים רצון להמשיך את השיח שהחל, יקבע מועד נוסף להמשך.

הנכם מוזמנים להציע נושאים שאתם הדיון / למידה / התמודדות עימם ולקבוע תאריך ומקום למפגש.

היוזמים יקבלו כל סיוע אפשרי ואנו מבקשים שייכתב סיכום קצר שיוצג באתר האיגוד ויאפשר לאחרים להתעדכן.

 

מפגש ראשון:

יום ב' 9.2.15 בשעה 19:30 אצל ליה נאור בבת חפר (אנא הודיעונו אם ברצונכם להגיע למפגש אפשר גם בטל. ליה: 052-633-4097).

נושא: הקשר בין הזהות האישית (מי את/ה?) לבין אוסף החוויות שיוצרות את סיפור חייך.  

כל אדם בוחר להדגיש חוויות מסוימות בחייו. בחירות אלו משפיעות על בנית הזהות.

במפגש יוצגו תיאוריות ועבודות שנעשו בתחום כדי ללמוד ביחד איך להפוך את החוויות של המונחים בשטח למשמעותיות ומעצימות לחייהם ולזהותם.

פותחים חלון #3 - טבע כמרחב חינוכי וטיפולי 19.4.2015,
מעגל האבנים הטובות' שליד עמיקם'

הכשרות מקצועיות בתחום

דף זה מיועד לספק מידע בסיסי למתענינים באפשרויות ההכשרה בתחום:

תחום פעילות בטבע שטח ואתגר הוא תחום בהתהוות וקיים מנעד גדול של אפשרויות הכשרה מקצועית.

לכן בבואנו לסקור את ההכשרות השונות יש למפות תחילה את סוגי תחומי עיסוק ומיומנויות הדרושות:

 

diargam-hachsharot1

 

הפעילויות השונות יכולות להיות:

  • מובהקות / ממוקדות (דוגמה: חינוך / פנאי / טיפול)    או
  • משולבות: (דוגמה: פנאי + שיקום בסיוע הנחייה. או הנחייה +  טיפול). 

3 תחומי פעולה:

טבע: הנחייה, טיפול, ולמידה חווייתית בטבע תוך הטמעת הטבע בפעילות הפרטנית והקבוצתית בהתאמה למטרות וצרכי הפעילות.  פרטים נוספים

שטח: מסעות שטח אתגריים. פעילות המאופניית בתנועה בשטחים לא מוכרים עם דרגות אתגר וקושי משתנות. מסעות אלו מכונים כיום: "מסעות חניכה אתגריים" (מח"א)   .פרטים נוספים

אתגר: פעילות בפארקי חבלים ניידים ונייחים, קירות טיפוס, גלישה וטיפוס ממצוקים; פעילות שייט, חתירה וצלילה; אופניים ודאייה. פרטים נוספים

למרות שיש תכניות שמשלבות בין התחומים. החלוקה מתייחסת גם לשימוש או ליחס לטבע בשלוש רמות:

1. טבע ככלי מרכזי בתהליך (מסעות שטח)

2. טבע כרקע - סדנאות ופעילות בטבע

3. אתגר בטבע – טיפוס, גלישה, ראפטינג, רכיבת אופני שטח. הערה: ניתן לעשות פעילות אתגר מסוימות גם בחדרים ואולמות)

מיפוי העוסקים התחום:

ניתן למפות באופן כללי את העוסקים ב 3 קטגוריות:

  1. מדריך – בעל מיומנויות מקצועיות בסיסיות, טכניות, או ה-hard skills של כל תחום, לדוגמא – בתחום האתגר – חבלים, גלישה, טיפוס, שיט.
  2. מנחה - מיומנות הובלת תהליך חינוכי/יעוצי/טיפולי, אישי/קבוצתי.  בתחום זה יש מיומנויות בסיס משותפות של עבודה עם קבוצה, שהן כלליות בכלל להנחיית קבוצות באשר הן.  יש מיומנויות שהן ייחודיות לתחום הרחב של הנחייה בלמידה התנסותית (למשל – מעגלהלמידה ההתנסותית), אבל משותפות להנחייה בטבע, בשטח או באתגר, ויש מיומנויות ספציפיות וכלים יחודיים בכל תחום. (לדוגמא – הנחייה ועיבוד של סולו או הנחיית מצב משברי במסע שטח) הנחיית קבוצות היא גם כלי עבודה משותף בקהלי יעד שונים (חינוך, יעוץ, טיפול)
  3. מטפל - קיים מגוון רחב של מקצועות הטיפול העושים שימוש בטבע ובשטח. העבודה הטיפולית יכולה להתמקצע בכל אחד מהתחומים של: פעילות בטבע – מסעות שטח – פעילויות אתגר. לכל התמחות יש את מרכיבי ההכשרה הספציפיים שלה.

קיימות תוכניות הכשרה המשלבות חלק או את  3 הקטגוריות הללו.

מידי שנה, בסתיו, מתקיים כנס מקצועי בשם: "טבע, שטח אתגר". עד 2013 הכנס נוהל ע"י עמותת "אתגרים" כחלק מהרצון לבנות פרופסיה חדשה.

החל מ 2014 הכנס מנוהל ע"י "איגוד האתגר והלמידה החוויתית בישראל". קישור לכנס מס. 3     5.11.2014

בכנס "טבע שטח אתגר 2" – אוקטובר 2013 – ניתנה הרצאת מליאה ע"י ליאור שורר:

"הבנייה והכשרה מקצועית בטבע, שטח ואתגר"דילמות,מודלים ואפשרויות פיתוח בארץ ובעולם

ההרצאה ממפה את המושגים והפעילויות השונות וסוקרת את משמעויות ההכשרה בתחום – קישור למצגת ההרצאה

 

הכשרות בתחום: קיימות כמה סוגי הכשרות:

1. הכשרות מקצועיות תוך-ארגוניות
הכשרות שארגון בעל נסיון מעביר לצוות הארגון, בהתאם להתמחות והעיסוק של הארגון. אדם שעבר הכשרה כזו, יוסמך לפעולה במסגרת הארגון עצמו. ברוב המקרים, הרשאה זו אינה תקפה למוסדות ממלכתיים.   
דוגמאות: עמותת אתגרים, חוגי סיירות של הקק"ל, "דרך לוטן", נירים, צוות שביל - עמותת ענ''ב.

 

2. הכשרות מקצועיות ע"י גופים מוסמכים - אלו בעיקר הכשרות Hard skills. דוגמה: מדריכי חבל, שיט, אופניים וכו'...הכשרות אלו מסמיכות כח אדם מקצועי בהתאם לדרישות ותקנות ממלכתיות.

הכשרות Hard Skills:

מכללת ווינגייט –  בית הספר לתיירות ופנאי אתגרי – Xcool 
הכשרות טיפוס, גלישה, מתחמי חבלים אתגריים (טג"ח) לפרטים בקישור

בית הספר לחבל של עמותת אתגרים – הכשרות מפעיל ומנהל פארק חבלים, בונה אומגות, מדריך גלישה וטיפוס ועוד...

 

3. הכשרות מקצועיות המסונפות למוסדות אקדמאיים.

הכשרות אלו ממושכות יותר (שנה ושנתיים) ובסיומן המוצלח יקבל המשתתף תעודת בוגר/ת התכנית. כל ההכשרות הן לימודי תעודה והשתלמויות.
האיגוד, בהידברות מקצועית בין נציגי המוסדות המכשירים החברים באיגוד, שם לו למטרה לסייע בידי המתעניינים לאתר את ההכשרה המתאימה ביותר לצרכיהם ומטרותיהם. לצורך זה יש פה תאור קצר של הייחוד והמיקוד של כל תוכנית הכשרה ובכך לסייע למתעניינים: (מופיעים פה לפי סדר א-ב)

אוניברסיטת חיפה – בית הספר לתיירות:
מקיים תכנית חדשה להכשרת "מדריכי טיולי אתגר והרפתקה בארץ ובעולם" תכנית ייחודית להכשרת אנשי מקצוע בתחום הדרכת טיולי תיירות תוכן אתגרית, העצמת קבוצות והנחייה קבוצות בהתאם לשטח מאתגר פיזי ומנטאלי.  קישור לפרטים נוספים 

 

מכללת אורניםהתוכנית להכשרת מנחים באמצעות ODT בטבע. תוכנית הנחיית קבוצות חד שנתית חוויתית והתנסותית, המשלבת בין פיתוח מיומנויות של הנחיית קבוצות לבין מיומנויות O.D.T ופיתוח פעילויות בטבע.
מיקוד התוכנית: הנחייה בטבע, Adventure Therapy, Adventure Based Practice  ו-Outdoor Facilitator, פסיכולוגיה, טבע-תרפיה ואקופסיכולוגיה   קישור לפרטים נוספים

 

מכללת ווינגייט - בית הספר לתיירות ופנאי אתגרי – Xcool
1. קורס "מנחי סדנאות שטח" -Outdoor Training  
2. קורס "טיפול באמצעות הרפתקה ומסע בטבע".
3. תכנית דו-שנתית "מומחה לפנאי אתגרי" שכוללת 5 תעודות הסמכה שונות: קורס הישרדות, קורס מפעילי פארק חבלים, טיפול באמצעות הרפתקה, מנחה סדנאות שטח, מנחה מסעות חניכה אתגריים.  
  קישור לפרטים נוספים

 סמינר הקיבוצים - התכנית הבינתחומית לטיפול שטח - בשיתוף עם "צוות שביל - עמותת ענ"ב" 

  • תוכנית דו-שנתית המסמיכה מנחי ומטפלי שטח לפעולה במסגרות שונות, בהנחיה ממוקדת שטח, במסעות טיפוליים בפורמטים שונים וב"מסעות חניכה אתגריים" (מח''א).
    מיקוד התוכנית: אוריינות סביבתית, מנהיגות טיפולית, שימוש בשטח כתווך טיפולי, שימוש במסעות ככלי טיפולי.
    קישור לפרטים נוספים

 

אנו מזמינים מוסדות נוספים לפתח תחומים אלו,
להצטרף לאיגוד האתגר והלמידה החוויתית בישראל ACEE - ולפעול ביחד לקידום התחום בישראל.

 

קול קורא - כנס טבע, שטח ואתגר ה-3
5/11/2014

זו כבר מסורת!!! ב-5 בנובמבר 2014 עתיד להתקיים הכנס השלישי בתחום ההתערבויות השיקומיות, החינוכיות והטיפוליות באמצעות טבע, שטח ואתגר למעלה מ-300 אנשי הדרכה, חינוך וטיפול, מהשטח ומהאקדמיה– כבר נטלו חלק בכנסים הקודמים.

במטרה להמשיך ולתת במה לתחום ולהעמיק את הלמידה המושגית והחווייתית בתחומי התערבות אלו, אנו נערכים להפקת הכנס השלישי בתחום.

השנה יתקיים הכנס בחסות איגוד האתגר והלמידה החווייתית בישראל.

אנו מזמינים אתכם, אנשי מקצוע - חוקרים, מטפלים, מנחים, מדריכים העוסקים או מלמדים בתחום הפעילות ההתנסותית בשטח, ולכל מי שיש לו עניין בעולם הטיפולי/שיקומי/חינוכי/ייעוצי הקשור לעבודה התנסותית בטבע, חוץ, אתגר וסביבה, לשלוח את הצעותיהם להיצג באחד או יותר מהפורמטים הבאים:

  • הרצאה (60 דק').
  • סדנא התנסותית רגילה (75-90 דקות).
  • סדנא התנסותית ארוכה (120-150 דקות).
  • פאנל, דיון או פורום בנושא רלבנטי (60 דק').
  • סדנא התנסותית ארוכה בת חצי יום (5-7 שעות), שתועבר במחצית היום שטרום הכנס.

תכני הכנס יתייחסו להיבטים שונים בקטגוריות הבאות:

פרדיגמות, מחקרים ותחומי התערבות – ההתערבות ההתנסותית בטבע משמשת אנשי מקצוע מתחומים שונים ומגוונים, ביניהם: חינוך (למידה והוראה התנסותית experiential learning/education, חינוך בלתי פורמאלי וכו'), ייעוץ (ODT ארגוני, פרטני, coaching וכו'), שיקום, טיפול (פסיכותרפיה, טיפול קבוצתי ופרדיגמות טיפוליות נוספות); חינוך סביבתי ואקולוגיה.

כלים ושיטות התערבות – מגוון ההתערבויות ההתנסותיות בטבע מאפשר הצגת טווח רחב של יישומים. אלו כוללים: תכניות ושיטות התערבות, כלים ומתודות, תנאים ותהליכים, סוגי קבוצות, אוכלוסיות, משתנים משפיעים על ההתערבות וכו'.       
תינתן עדיפות למציגים רעיונות, ממצאים ו/או דרכי התערבות חדשניים.

הגשת ההצעה תיעשה באמצעות מילוי שני הטפסים המצ"ב– טופס א' להגשת הצעה, וטופס ב' להגשת תקציר (שיוכנס לחוברת התקצירים של הכנס במידה שההצעה תתקבל להציג בכנס). (לשימושכם בסוף הקובץ מופיע תקציר לדוגמא).

המציגים יזכו לכניסה לכנס ללא תשלום (עד שני מציגים).

מועד אחרון למשלוח תקצירים/הצעות לכנס           10.7.14

יש לשלוח תקצירים/הצעות לכתובת אימייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

בברכה, ועדת ההיגוי: ליבת שרון-קטלר; שאולי לב; שירה ורדי; ליאור שורר; עומר קלוגמן; גל בלוה; דותן חיים.


טופס א' -הצעת הצגה בכנס - טבע, שטח ואתגר ה-3

           

חלק א' - מידע על המציג/ים

שמ/ות המציג/ים __________________________________________________

שיוך אקדמי/ארגוני ______________________________________________

ניסיון מקצועי/הכשרה/השכלה __________________________________________________

פרטי קשר - טלפון ________________ כתובת מייל __________________________

חלק ב' - סוג הצגה המוצעת (ניתן לסמן יותר מאפשרות אחת)

   oהרצאה (____  דק').

  • o   סדנא התנסותית רגילה (_______דקות).כמות משתתפים* ______________ .
  • o   סדנא התנסותית ארוכה (_______ שעות). כמות משתתפים* _______________.
  • o   פאנל, דיון או פורום בנושא רלבנטי (______ דקות).
  • o   סדנא התנסותית ארוכה (______ 5-7 שעות). כמות משתתפים* ______________.
  • o  טבע          o  שטח/חוץ   o אתגר         o  סביבה
  • רקע תיאורטי / רציונאל תיאורטי קצר.
  • מודל העבודה.
  • יישום בפרקטיקה.
  • ממצאים קודמים בתחום.
  • תיאור הסדנא ומטרותיה (במקרה של סדנא).
  • רשימת מקורות.

* לא תתקבלנה הצעות לקבוצות הקטנות מ-20 משתתפים. עדיפות לקבוצות גדולות יותר.

חלק ד' - תיאור ההצגה

שם ההצגה  _________________________________________________________

 
 

אנא פרטו בקצרה את הצגתכם (נושא ותכנים כלליים)

יעדי ההצגה (מה אתה מצפה שהמשתתפים בסדנא/הרצאה/פאנל ילמדו)

 
 

 

הצעתכם לשיוך ההצגה לתחום (סמנו את האפשרות/יותהמתאימ/ות ביותר)

 
 

פירוט עזרים ו/או תנאים נדרשים (טכנולוגיה, פנים/חוץ, סוג שטח וכו').


טופס ב' –פורמט לכתיבת תקציר לכנס טבע, שטח ואתגר ה-3

לוגו הארגון

שם ההצגה
(סוג ההצגה: הרצאה/סדנא)

שם המציג / ים[1]
פרטי המציג: שיוך ארגוני/אקדמי, כתובת מייל/פרטים ליצירת קשר

                                                                            

מילות מפתח: (למשל: חינוך מיוחד, פעילות אתגרית, טבע תראפיה וכו')

מבנה התקציר

גוף התקציר לא יכלול יותר מ-250 מילים.

גוף התקציר יכלול את המרכיבים הבאים[2]:

הנחיות נוספות

התקציר ייכתב בפונט FrankRuehl גודל 13, מרווח בין שורות 1.5. (כותרת/שם ההצגה בגודל 14 מודגש); אורך התקציר לא יעלה על 2 עמודים.

יש לשלוח את פרטי ההצעה והתקציר למייל:

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

לנוחיותכם, בעמוד הבא מצ"ב תקציר לדוגמא.


תקציר לדוגמא:

פעילות מבוססת אתגר ככלי חינוכי בעבודה עם תלמידים בחינוך המיוחד
 (הרצאה)

שירה ורדי

מנהלת מחקר, הערכה וניהול ידע
עמותת 'אתגרים'

מילות מפתח: התערבות מבוססת אתגר, צרכים מיוחדים, חינוך מיוחד, פעילות אתגרית,
למידה חווייתית.

תקציר

עמותת אתגרים הוקמה ע"י קבוצה של נכי צה"ל ואנשי שיקום, כשמטרתה העיקרית היא לדאוג לשילובם ושיקומם של אנשים עם מוגבלות באמצעות פעילות אתגרית. מאז הקמתה יצרה העמותה מפנה משמעותי בהתייחסות לאנשים עם מוגבלות, הוציאה אותם אל חיק הטבע, הביאה לשילובם בקהילה והחזירה להם את הביטחון העצמי והאמון ביכולתם לחיות כאחד האדם.

התערבות באמצעות פעילות אתגרית משמשת במגוון מטרות שיקומיות, חינוכיות וטיפוליות ומבוססת על הפסיכולוגיה החיובית ועל גישת הכוחות, אשר בניגוד לגישות מסורתיות יותר, מתמקדות לא בפתולוגיה אלא במקום זאת במאמצים לאתר ולטפח 'כוחות' ומסוגלות בתוך הפרט, ולהכיר ביכולות ובפוטנציאל שלו, כמספקים לו בסיס לצמיחה ולהשגת יעדים אישיים.

הכלי האתגרי פועל דרך ארבעה צירים - מוטורי, רגשי, חברתי וקוגניטיבי - כולם מתמזגים לכדי העלאת תחושת המסוגלות של הפרט (Bandura, 1997). יתרה מכך, כלי זה משלב בתוכו תמיכה הדדית במסגרת תהליך קבוצתי מתמשך, ולפיכך מקדם שילוב חברתי.

מחקר ענף מצביע על עליה בתפיסות עצמיות בקרב תלמידים עם צרכים מיוחדים בעקבות השתתפותם בפעילות מבוססת אתגר (Brodin, 2009; לב-ויזל, 2009), כמו גם על שינוי חיובי בעמדות של מורים בחינוך המיוחד כלפי תלמידיהם לאחר שהללו השתתפו בפעילות אתגרית (סתת, 2000(.

התהליך של ההתערבות האתגרית הוא הדרגתי, עם דרגת קושי הולכת וגוברת, ובכך תואמת את תיאוריית "טווח ההתפתחות הקרובה" של ויגוצקי (Vigotzky, 1978) וכן את העקרונות של הלמידה החווייתית לפי קולב (Kolb, 1984), כשכל המרכיבים מתוך מודלים אלו נכללים בתהליך על מנת לייצר סביבה אופטימאלית ונגישה ללמידה. לבסוף, זהו כלי השלכתי, כשעיבוד החוויה מקושר ומכוון כלפי הקשרי למידה אחרים.   

לסיכום, חינוך מבוסס על פעילות אתגרית הוא התערבות ייחודית ועוצמתית בעבודה עם תלמידים בחינוך המיוחד, המאפשרת להם להפנים תחושת מסוגלות כמו גם לשנות את עמדות המורים כלפיהם.

                                

מקורות

לב-ויזל, ר'. (2002). מחקר פעולה: חיזוק תחושת מסוגלות בקרב נערים בסיכון. אפשר11, 12-13.

סתת, ש' (2000). שינויים בעמדות מורים בחינוך המיוחד כלפי אוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים וכלפי תלמידים בכיתתם בעקבות השתתפותם בתכנית 'אתגרים'. עבודת גמר לתואר מוסמך, החוג לפסיכולוגיה, האוניברסיטה העברית.

Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37, 122-147.

Brodin, J. (2009). Inclusion through access to outdoor education: Learning in Motion (LIM). Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 9(2), 99-113.

Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J.

Vygotsky, L. (1978). Interaction between learning and dev. (pp. 79-91). In Mind in Society. (Trans. M. Cole). Cambridge, MA: Harvard University Press.


[1]במקרה של פאנל או פורום, יש להציג את השם והשיוך של כל משתתף בפאנל/בפורום.

 "יישומים של למידה חוויתית"

הטבע הוא מרחב קסום, רב-גוני ועשיר באמצעים המספקים אין ספור אפשרויות לשוהים ופועלים בו.

כאן ניתנת הבמה להצגת פעילויות שונות של "למידה חוויתית". תוצרי עבודה, קישורים לפעילויות מעניינות ועוד.

המטרה: להציג תיעוד מעורר השראה של פעילויות שונות על מנת להעשיר את פעילות חברי האיגוד

הקוראים מוזמנים לשלוח הצעות להצגה בדף זה.

 

רשימת הקישורים:

"יצירות כלאחר יד" – מאת שי גטריידה. אוסף יצירות שנעשו "כלאחר יד" במהלך מסעות טיפוליים

"רועה צאן" – מורה שעושה שימוש באלמנטים של רעיית צאן לצרכי למידה. (מאמר שפורסם ה YNET)

"פעילות בטבע" (טיוטא)הקוראים מוזמנים להעיר, להוסיף, לדייק
תחומי ההנחייה, הטיפול, והלמידה החוויתית בטבע מתפרסים על פני קשת רחבה של תיאוריות, שיטות ומטרות מגוונות שמטרתן הטמעת הטבע בפעילות הפרטנית והקבוצתית בהתאמה למטרות וצרכי הפעילות.

תרפיה בטבע

תהליך קבוצתי תוך יצירת קשר ודיאלוג עם הטבע. שמוש בדרכים חוויתיות, ומשלבות אלמנטים מתחומי האקופסיכולוגיה, הפסיכותרפיה, הטיפול באומנויות, הגשטאלאט והשמאניזם.

בארץ התפתחו מספר שיטות: טבע תרפיה, Present Therapy, אקו תרפיה

אמנות ויצירה בטבע 

תחום היצירה וההבעה בטבע עוסק בבנייה בחומרים טבעיים, במלאכות קדומות / אמנות מסורתית, ובסדנאות אמנות המתקיימות במרחב הפתוח וניזונות מעושר הדימויים ומן החומרים המצויים בטבע. תחומים משיקים לענף זה הם הפרמאקלצ'ר, האנתרופוסופיה, ושומרי הגן.

חוויה לימודית בטבע

ענף הלמידה דרך חוויה בטבע מאפשר העמקה של הלמידה בכל תחום ולכל תלמיד. היציאה לטבע מחייבת מאמץ פיזי ורגשי ובחירה ובכך מעצימה את רישום הידע בגופינו, השהות בטבע מזמנת יציאה מאיזור הנוחות וגילוי כוחות חדשים, היציאה לטבע מזמנת הפתעות וחידושים בלתי צפויים באופן המלמד את החניך גם מה "שלא התכוון ללמוד", וחשוב מכל, לטבע ולחוויה כוחות עוצמתיים להטמיע את הידע אצל התלמיד.

מי אנחנו?   אנו חבורה מגוונת.

  • ותיקים במקצוע ביחד עם צעירים שזיהו את הפוטנציאל של "למידה, חינוך, טיפול, הרפתקאה, שיקום" בטבע
  • אנשי הגות וטיפול ריגשי פנימי יחד עם אנשי אתגר "קשוחים" במעשה (אך יש אומרים שרכים ועדינים מאחורי הקליפה)
  • אנשי שטח העוסקים בקשת רחבה של אוכלוסיות: נוער ומבוגרים, משני קצוות הרצף החברתי בישראל.

האיגוד הוא מסגרת מאפשרת לכל חבריו.

כאן תוכל לדעת יותר על:

חזון ומטרות

"ערכי הליבה" המחייבים את חברי האיגוד

הועד המנהל

"אבני דרך" – ההיסטוריה וההתפתחות של האיגוד

ועדות – קבוצות דיון ממוקדות נושא

תרומה בוטלה
תרומה נכשלה

תרומתכם התקבלה בהצלחה

אנו מודים לכם על תרומתכם ומתחייבים לעשות בה שימוש המכבד את כולנו.

קבלה תשלח בדואר.

אינדקס נותני שירות

מי הרשומים כאן?
חברי "איגוד האתגר והלמידה החוויתית בישראל" אשר מספקים שירות מקצועי ב:

  • פעילות טבע
  • מסעות שטח
  • פעילות אתגר וחבלים

הרשומים פה הצהירו על מחויבותם למקצועיות ואמינות כפי שכתובים במסמך "ערכי הליבה" של האיגוד.

* לתשומת לב משתמשי אינדקס זה:
על פי חוק, אין לייצר רשימות תפוצה פרטיות לצרכי דיוור ישיר מתוך השמות המופיעים באינדקס

בהצלחה לנותני השירות ולמבקשים שירות איכותי ומקצועי!

מעבר לאינדקס

הצעות עבודה

ארגונים החברים באיגוד (שותפים לדרך) יכולים לפרסם הצעות עבודה מטעמם.

אנו מקווים שהמידע פה יסייע לחברי האיגוד להתפרנס בכבוד תוך תרומה וסיוע לחברה הישראלית

בשלב זה המידע פה פתוח לכל – בעתיד יהיה זמין לחברי האיגוד בלבד

ארגון     תפקיד מוצע        אנשי קשר           יצירת קשר    תאריך פרסום     הערות

(בשלב הרצה)

דרושים לנו מפעילים (עצמאיים) בעלי יכולת הקמה ותפעול של מתחמי אתגר קטנים למסיבות סוף שנה ואירועי גיבוש.

אם במהלך חודש יוני 2015 הפעלתם פחות מעשרה ימי פעילות אתם מוזמנים לחוות איתנו מהלך של צמיחה והזנקה.

לפרטים נוספים אתם  מוזמנים ליצור איתי קשר טלפוני.  אורי מורג "מעגלים חוויות בצוותא" - 054-2299576      

תאריך פרסום: 5.7.2015

אנו גוף צעיר בראשית דרכו וכל תרומה תאפשר קידום התחום והרחבת הפעילות.

העמותה אינה מעסיקה עובדים וכל הפעילות בה הינה התנדבותית.

"איגוד האתגר והלמידה החוויתית בישראל" היא עמותה רשומה (ע.ר 580528081) שתרומות אליה עדיין לא הוכרו לצרכי מס (אנו פועלים להשגת הכרה זו).

תרומות ניתן להעביר באחת מהדרכים הבאות:

 

באמצעות כרטיס אשראי:

 הבוחרים באפשרות זו יופנו לאתר חברת סליקה בו יתבצע התשלום.

 

סכום תרומה
אנא הזינו את סכום התרומה המבוקש.

 העברה בנקאית ישירה ל:

בנק:      פועלים (12)
סניף:     622 (פרדס חנה)
חשבון:   631985
ע"ש:     איגוד האתגר והלמידה החוויתית בישראל

 

משלוח צ'ק:

לפקודת:            איגוד האתגר והלמידה החוויתית בישראל
כתובת למשלוח: רח' בני ברית 5, הוד השרון 4526505

  אנו מודים לכם על הנכונות לסייע. לתרומות שיתקבלו תישלח קבלה בדואר.

איגוד האתגר והלמידה החוויתית בישראל

ערכי ליבה

טיוטא ראשונית

"פורום מסעות שטח"  דן ב 5.2.14  בנושא זה ותוכן הדיון מוצג בדף "פורום מסעות שטח"

חברי "איגוד האתגר והלמידה החוויתית בישראל" פועלים במגוון:

  • צירי השפעה (פנאי ונופש, חינוך, הדרכה..טיפול)
  • תחומים (טבע, שטח, אתגר וסביבה)
  • כלים (שייט מפרשיות, פארקי חבלים, פעילויות אופניים, מסעות...)

מטרת מסמך זה היא להגדיר את ערכי הליבה של כלל העוסקים במלאכה, בלי הבחנה ביניהם ולהיות נדבך ראשון בדרך להתבוננות על הקוד האתי של המקצוע.

ערכים אלו יבחנו מעת לעת ויעודכנו בהתאם. (בעתיד הקרוב יש כוונה להקמת צוות יעודי לבניית הקוד האתי של האיגוד)

ערכי הליבה:

יושר ויושרה      נאמנות לחוקי המדינה, יושר אישי ובינ-אישי, הליכה בדרך הישר, התנהלות מוסרית אנושית.

כבוד                  למקצוע, לעוסקים בו, למקבלי השירות, לאחר.

צניעות              הכרה שיש אחרים שתורמים ופועלים בדרכים שונות משלנו.

יש לנו עוד מה ללמוד, ליזום, לשפר

מקצועיות          שפור מתמיד של אפקטיביות ותוצאות ללא התפשרות על בטיחות

שתוף פעולה      הנובע מכבוד לזולת, הכרה בערך ששונות יכולה להביא, רצון לקדם ערכים משותפים

דוגמה אישית     ביחסי עבודה, שתופי פעולה, התנהגות בחברת אחרים

אהבת הטבע והארץ         הטבע הוא בית גידול לחיים רבים ושונים, אנו לא היחידים בו

ארצנו היא ביתנו וחובתנו לתרום לשמירתה, טיפוחה וצמיחתה

קיימות             שמוש מושכל במשאבי טבע ומשאבי אנוש. חשיבה והתחשבות ארוכי טווח, למען הדורות הבאים

תרומה             העצמה שלנו ושל לקוחותינו תורמת לחוסן אישי חברתי ולאומי

צור קשר

שאולי לב

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

050-7626222

תעודת רישום העמותה

Registration certificate-page-001

מידע וחומר מקצועי

המידע בדפים אלה מיועד לסייע לאנשי המקצוע בתחום.

זהו מידע ראשוני בלבד. הכוונה לבנות ולפתח מערכת מידע שימושי וזמין.

בשלב זה מתאפשרת הכניסה לאיזור זה באתר לכולם. בתחילת 2014 הכניסה תותר לחברי האיגוד בלבד עוד סיבה להצטרף אלינו.

קישורים שימושיים

מאמרים ומחקרים

הצעות עבודה

אינדקס ספקים

אבני דרך

בהמשך להאצה בהתפתחות תחומי הלמידה החוויתית והאתגר בישראל עלה הצורך ביצירת שיתוף-פעולה בין הגופים הרבים העוסקים בתחומים אלו, מוסדות המדינה הרלבנטיים וציבור הצרכנים של תחום זה.

בשנת 2009 נפגשו 22 נציגים של חברות, עסקים, עמותות, מנחים ומדריכים ונציגי מוסדות המדינה למפגש 'דיאלוג', שהתקיים בקיסריה, ביוזמתו של גיא שגיב. במפגש הוגדרו אבני הדרך הנדרשות ליישום מטרות המפגש המבוססות על ערכים של מקצועיות - בטיחות - אמינות.

במפגש 'דיאלוג' הוקמה ועדת היגוי שהורכבה מאנשי מקצוע בתחום ובהתנדבות הגתה את הבסיס לייסוד העמותה: הגדרת החזון ומטרות העמותה, הרכב הועד המנהל ומוסדות העמותה ונכתב תקנון העמותה. בסוף שנת 2009, התקיים בקיבוץ מגל מפגש דיאלוג מספר 2, בו הוצגו תוצרי ועדת ההיגוי, התקיימה האסיפה הראשונה של 'איגוד האתגר והלמידה החוויתית בישראל', נוסדה העמותה, אושרו חזון ומטרות האיגוד ונבחרו חברי הועד המנהל.

בשנת 2011 הסתיים הליך רישום העמותה. במהלך השנתיים האחרונות, נציגי העמותה לקחו חלק ותרמו לקידום תהליכים בתחומי הלמידה החוויתית והאתגר בישראל.

באוקטובר 2013, החלה הירתמות מחודשת בכדי להרחיב את הפיתוח המקצועי והרחבת פעילות העמותה. שותפים לכך מספר ארגונים ובודדים.

ינואר 2014: החלה פעילותם של 2 פורומים מקצועיים: (מסעות שטח ופעילות חבלים) והשקנו אתר משודרג עם אפשרות להרשמה אלקטרונית שתאפשר קליטת מספר רב של חברים ובכך לחזק את כוחנו.

הדלת פתוחה להצטרפות רבים נוספים כפעילים וכחברים.

תקנון העמותה

(סעיף 10 לחוק העמותות, תש"ם - 1980)

סימן א': חברות


 

1. קבלת חברים

(א) מייסדי העמותה הנם חברים בה מיום רישום העמותה בפנקס העמותות.

(ב) אדם החפץ להיות חבר העמותה יגיש לועדת החברות, הכרה ואתיקה בקשה בלשון זו:
"אני (שם, מען ומספר זהות) מבקש להיות חבר בעמותה (איגוד הלמידה החוויתית והאתגר בישראל). מטרות העמותה ותקנונה ידועים לי. אם אתקבל כחבר בה, אני מתחייב לקיים את הוראות התקנון ואת החלטות האסיפה הכללית של העמותה."

(ג) שילם מבקש הבקשה את דמי החבר הנדרשים ע"פ החלטת הועד המנהל ובהתאם לסוג החברות המבוקש

(ד) ההחלטה בדבר קבלת המבקש כחבר העמותה או אי קבלתו נתונה בידי הועד המנהל, ובהמלצת ועדת החברות; סירב הועד המנהל לקבל את המבקש, רשאי הוא לערור על הסירוב לפני האסיפה הכללית הקרובה.

2. זכויות וחובות של חבר

(א) חבר העמותה זכאי להשתתף ולהצביע בכל אסיפה כללית ויהיה לו קול אחד בכל הצבעה; הוא זכאי לבחור ולהיבחר לועדת הביקורת ו/או לכל ועדה מקצועית אשר תיבחר על ידי האסיפה הכללית.

(ב) חבר העמותה זכאי להשתתף בפעולות העמותה וליהנות משירותיה.

(ג) הוועד, באישור האסיפה הכללית, רשאי לקבוע כי על חבר בעמותה שהינו תאגיד או גוף עסקי או מוסדי יחולו זכויות וחובות שונות ו/או נוספות אשר ייקבעו על ידי הוועד המנהל ויובאו לאישורה של האסיפה הכללית.

(ד) הועד, באישור האסיפה הכללית, רשאי לקבוע דמי חבר שתשלומם יהיה חובה על החברים.

(ה) פקיעת החברות בעמותה אינה פוטרת מסילוק התשלומים שהגיעו לעמותה מן החבר ערב פקיעת חברותו בעד התקופה שעד לפקיעת חברותו.

3. פקיעת חברות

(א) החברות בעמותה פוקעת:

(1) במות החבר, ובחבר שהוא תאגיד בגמר פירוקו;
(2) בפרישתו מן העמותה; הודעת פרישה בכתב תינתן לועד שלושים יום מראש;
(3) בהוצאתו מן העמותה.

(ב) האסיפה הכללית רשאית, לפי הצעת הועד, להחליט על הוצאת חבר מן העמותה מאחד הטעמים הבאים:

(1) החבר לא שילם לעמותה את המגיע לה ממנו;
(2) החבר לא קיים את הוראות התקנון או החלטה של האסיפה הכללית;
(3) החבר פועל בניגוד למטרות העמותה;
(4) החבר הורשע בשל עבירה שיש עמה קלון.

(ג) לא יציע הועד לאסיפה כללית להוציא חבר מן העמותה אלא לאחר שנתן לו הזדמנות נאותה להשמיע טענותיו לפניו, ולא יציע מהטעמים האמורים בתקנת משנה (ב)(1), (2) או (3) אלא לאחר שהתרה בחבר ונתן לו זמן סביר לתיקון המעוות.

4. מתן הודעות לחבר

הזמנה, דרישה, התראה והודעה אחרת של העמותה לחבר יינתנו לו בכתב שיימסר לו ביד או יישלח בדואר רגיל אל מענו הרשום בפנקס החברים או יישלח בדואר אלקטרוני אל מענו הרשום בפנקס החברים; לפי בקשת החבר בכתב תשנה העמותה את מענו הרשום בפנקס החברים.

סימן ב': האסיפה הכללית


 

5. יומה, שעתה ומיקומה של אסיפה כללית ייקבעו בידי הועד.

6. אסיפה כללית תכונס על ידי הודעה שתינתן לכל חבר לפחות ארבע עשר יום מראש ותציין יום, שעה, מקום וסדר יום לאסיפה.

7. תפקידים של אסיפה כללית רגילה

(א) האסיפה הכללית תבחר מבין חבריה את יו"ר העמותה, וראשי הועדות המקצועיות. מבנה הועדות המקצועיות, תפקידיהן, סמכויותיהן ותקופת כהונתן יוגדרו על ידי הוועד המנהל ויובאו לאישורה של האסיפה הכללית.

(ב) אסיפה כללית רגילה תשמע דינים וחשבונות על פעולות הועד ועל פעולות ועדת הביקורת, תדון בהם ובדין וחשבון הכספי שהגיש לה הועד, תחליט על אישורם, ותבחר בוועד המנהל של העמותה.

8. מניין

(א) אסיפה כללית לא תיפתח אם לא נכחו לפחות רבע ממספר חברי העמותה; היה מנין זה נוכח בפתיחת האסיפה, רשאית היא להמשיך בדיוניה ולקבל החלטות אף אם פחת מספר הנוכחים.

(ב) לא נתכנס המניין האמור בזמן הנקוב בהזמנה, יראו את האסיפה כנדחית בחצי שעה, , ובאסיפה נדחית זו יהיו הנוכחים רשאים לדון ולהחליט, יהיה מספרם אשר יהיה.

9. יושב ראש ומזכיר

אסיפה כללית תבחר, מבין חברי העמותה, יושב ראש ומזכיר לאסיפה.

10. החלטות האסיפה הכללית

יתקבלו ברוב קולות של המצביעים, זולת אם החוק או תקנון זה דרשו רוב אחר לקבלתן; היו הקולות שקולים, תצא האסיפה להפסקה בת 30 דקות ולאחריה תתבצע הצבעה נוספת, במקרה נוסף של שוויון קולות תהא זכות ההכרעה ליו"ר האיגוד.

11. מזכיר האסיפה הכללית ינהל את פרוטוקול האסיפה.

סימן ג': הועד


 

13. מספר החברים

(א) מספר חברי הועד ייקבע בהחלטת האסיפה הכללית ולא יהיה פחות משנים.

(ב) ראשי הועדות המקצועיות וועדות המשנה, אשר נבחרו על ידי האסיפה הכללית, ייכהנו כחברי הוועד.

14. תקופת הכהונה

(א) הועד יכהן מהיבחרו באסיפה כללית ועד שאסיפה כללית אחרת תבחר ועד חדש ובלבד שתקופת כהונתו לא תעלה על שלוש שנים; חבר הועד היוצא יכול להיבחר לוועד המנהל החדש.

(ב) חבר הועד רשאי להתפטר בכל עת מכהונתו על ידי הודעה בכתב לוועד; חבר הועד יחדל לכהן אם הוכרז פסול דין או פושט רגל.

15. השלמת הועד

(א) נתפנה מקומו של חבר הועד, רשאים הנותרים או הנותר למנות חבר אחר של העמותה, מבין חברי הוועדה המקצועית בה היה חבר הוועד שמקומו התפנה או בהעדר שכזה יבחר מבין חברי העמותה, לכהן כחבר הועד עד לאסיפה הכללית הקרובה; עד למינוי כזה רשאים הנותרים או הנותר להמשיך לפעול כועד.

(ב) חבר הועד שנבצר ממנו למלא תפקידיו, רשאים הנותרים או הנותר למנות חבר העמותה, מבין חברי הוועדה המקצועית בה היה חבר הוועד שמקומו התפנה, למלא מקומו עד שישוב למלא תפקידיו.

16. ישיבות הועד

הועד רשאי להסדיר בעצמו את מועד ישיבותיו, ההזמנה להן, המנין הדרוש בהן ודרך ניהולן.

17. החלטות הועד יתקבלו ברוב קולות המצביעים; היו הקולות שקולים, לא נתקבלה ההצעה; החלטת כל חברי הועד פה אחד יכול שתתקבל גם שלא בישיבת הועד.

18. הועד ינהל פרוטוקול מישיבותיו והחלטותיו.

19. זכות הייצוג

הועד רשאי להסמיך שניים או יותר מבין חבריו לחתום בשם העמותה על מסמכים שיחייבו אותה, ולבצע בשמה פעולות שהן בתחום סמכותו.

סימן ד': הוועדות המקצועית


 

20. מספר החברים

(א) חברי הוועדות המקצועיות ייבחרו מבין חברי העמותה הרשומים על ידי ראש הועדה המקצועית ויאושרו ע"י הועד המנהל.

(ב) מספר חברי הוועדה המקצועית ייקבע בהחלטת האסיפה הכללית ולא יהיה פחות משנים.

21. תקופת הכהונה

(א) חברי הועדה המקצועית יכהנו מיום היבחרם ע"י הועד המנהל ועד שהועד המנהל יבחר ועדה חדשה ובלבד שתקופת כהונתו של כל חבר לא תעלה על שלוש שנים; חבר הועדה המקצועית היוצאת יכול להיבחר לוועדה המקצועית הנכנסת.

(ב) חבר ועדה מקצועית רשאי להתפטר בכל עת מכהונתו על ידי הודעה בכתב לוועד; חבר הועדה המקצועית יחדל לכהן אם הוכרז פסול דין או פושט רגל.

22. השלמת הועדה המקצועית

(א) נתפנה מקומו של חבר ועדה מקצועית, רשאים הנותרים או הנותר לבחור חבר אחר של העמותה ולהביא את מינויו לאישור הועד המנהל במועד התכנוסתם הקרוב; עד למינוי כזה רשאים הנותרים או הנותר להמשיך לפעול כוועדה מקצועית.

(ב) חבר הועדה המקצועית שנבצר ממנו למלא תפקידיו, רשאים הנותרים או הנותר למנות חבר העמותה למלא מקומו עד שישוב למלא תפקידיו.

23. מבנה, סמכות, תפקיד וישיבות הוועדה המקצועית

מבנה הועדות, תפקידיהן, סמכויותיהן ותקופת כהונתן של הוועדות המקצועיות יוגדרו על ידי הוועד ויובאו לאישורה של האסיפה הכללית.

הועדה המקצועית רשאית להסדיר בעצמה את מועד ישיבותיה, ההזמנה להן, המניין הדרוש בהן ודרך ניהולן.

24. החלטות הועדה המקצועית יתקבלו ברוב קולות המצביעים; היו הקולות שקולים, לא נתקבלה ההצעה; החלטת כל חברי הועדה המקצועית פה אחד יכול שתתקבל גם שלא בישיבת הועדה המקצועית.

25. הועדה המקצועית תנהל פרוטוקול מישיבותיה והחלטותיה.

סימן ה': ועדת הביקורת


 

26. תחולת הוראות

הוראות תקנות 12 עד 17 לחוק יחולו, בשינויים המחויבים, גם על ועדת הביקורת.

27. ועדת הביקורת תשמש ככתובת לקובלנות מתאם חברי העמותה בכל נושא שהוא, הועדה תדון במהות הקובלנה ותציגה בפני הועד המנהל.

סימן ז': מתן הכרה


 

28. העמותה (האיגוד) יקדם פיתוח ויישום של תהליכי הכרה של ספק מקצועי מוכר בתחום הלמידה החוויתית והאתגר בישראל.

29. חברי העמותה יהיו רשאים להגיש את מועמדותם לקבלת תו ההכרה בהתאם לתנאים ולפעולות הנדרשות ע"י ועדת החברות ההכרה והאתיקה של האיגוד.

30. אך ורק חברי העמותה אשר עמדו בכל התנאים ואושרו ע"י ועדת ההכרה והועד המנהל,יהיו רשאים להשתמש בסמליל האיגוד ובתו ההכרה לצרכיהם ובהתאם לתוקף אישור ההכרה שברשותם.

31. תוקפו של תו ההכרה בהתאם לתנאים שיוגדרו בועדת ההכרה ויאושרו ע"י הועד המנהל.

32. ועדת ההכרה באישור הועד המנהל רשאית לשלול את תו ההכרה ואת האישור לשימוש בסמליל האיגוד מחבר אשר לא עמד בתנאי ההכרה אליהם התחייב.

סימן ז': סמליל העמותה (לוגו)

33. אישור שימוש בסמליל (לוגו) העמותה (האיגוד) לכל מטרה שהיא ,אם בכתב ואם בצורה אלקטרונית או בכל צורה אחרת ינתן אך ורק ע"פ אישור בכתב מידי הועד המנהל של האיגוד.

סימן ו': סניפים


 

34. הקמת סניפים

העמותה רשאית, בהחלטת האסיפה הכללית, להקים סניפים ולקבוע את ארגונם ואת סדרי ניהול ענייניהם.

סימן ז': נכסים לאחר פירוק


 

35. העברת נכסים עודפים

פורקה העמותה ולאחר שנפרעו חובותיה במלואם נשארו נכסים, יועברו נכסים אלה לעמותה אחרת בעלת מטרות דומות.

למידה חוויתית

למידה חוויתית היא פילוסופיה ומתודיקה שבה המנחים מאתגרים את הלומדים בתהליך ישיר של חוויה ובחשיבה ממוקדת על מנת להגביר ידע, לפתח כישורים ולחדד ערכים.

למידה: לימוד, שינון, חזרה, קנית ידע, רכישת ידע, התחנכות, עיון, חקריה, בדיקה

חוויה (לחוות): להתנסות, לעבור חוויות, להרגיש, לחוש, לצבור רשמים, לקחת חלק, להשתתף, לטעום על בשרו

אתגר: הזמנה להתמודדות (challenge), דבר או רעיון המגרים את רצונו של אדם או ציבור להתמודד איתם, להשיגם או להתגבר עליהם (מתוך מילון אבן שושן)

תחום הלמידה החוויתית הולך ומתפתח במרוצת השנים. הוא נושא בחובו תחומים רבים, דרכי עבודה שונות, פילוסופיה וקהלי יעד מגוונים. בחו"ל יש אוניברסיטאות המלמדות תחום זה כמקצוע בעל תואר אקדמי. (בכוונתנו ליצור שיתופי פעולה שיאפשרו חילופי מידע עם גופים דומים בחו"ל)

הלמידה החוויתית היא דרך נוספת, מרתקת ואקטיבית שיכולה לשרת מגוון מטרות: חינוכיות, טיפוליות, התפתחותיות וחברתיות - הן בקרב צוותים וקבוצות וגם עבור אינדיבידואלים.

פעילויות הלמידה החוויתית יכולות להתקיים

  • במרחבים פתוחים (חצרות, מדשאות, פארקים, יערות וכדומה)
  • במקומות סגורים (כיתות, חדרים ואולמות)

המרחב בו מתבצעת הפעילות מאפשר או מגביל סוגי פעילויות שונים

מסעות שטח 

הכתוב כאן הוא נסיון לדייק את ההגדרות בתחום "מסעות שטח" בישראל.

הקוראים מוזמנים:

  • להגיב, להוסיף ולדייק את האמור פה.
  • לכתוב מאמרים שיתווספו לאלו שכבר קיימים פה באתר בדף: "מאמרים ומחקרים"

 

לפי המילון: "מסע: תנועה ממקום למקום – בייחוד ממקומות רחוקים זה מזה" (אבן שושן(

מסע שונה בתכלית מ: "טיול: תנועה לשם סיור או בידור" (אבן שושן(

 

מסע שטח- תהליך המכוון למטרת למידה אישית ו\או קבוצתית דרך חווייה הכוללת מרכיבי אתגר שונים הנובעים מעצם היציאה, הפעילות הפיזית  והשהייה בשטח לאורך פרק זמן של שעות ועד ימים. 
 

מסעות שטח אלו מוגדרים כ"מסעות חניכה אתגריים" (מח"א)

סוגי מסעות שטח: הסוגים מאופיינים על בסיס הגדרת מטרות:

  • מסע שמטרתו יצירה או המשך של תהליך טיפולי - מסע אתגרי בדגש על התערבויות ותפוקות טיפוליות והתנהגותיות. מאופיין בשימוש בכלי הנחייה וטיפול יעודיים ומנוהל ע"י צוותים מקצועיים לטיפול בשטח. ה"סטינג" ברור וכולל כללי התנהגות והתנהלות ברורים ומוגדרים. המסע הטיפולי הוא תחום צעיר ומתפתח.
  • מסע שמטרתו יצירה או המשך של תהליך שיקומי – מאופיין במענה לצרכים השיקומיים של משתתפים בו. מסעות אלו מתקיימים עבור אוכלוסיה שיקומית (עיוורים, נכים, פגועי נפש וכו'...)
  • מסע שמטרתו יצירה או המשך של תהליך חניכה - תהליך חינוכי/התפתחותי תוך שימוש בכלים אתגריים (מח"א). סוג מסע זה משלב מטרות חינוכיות וטיפוליות דרך העצמה אישית וצוותית.

 

מתווי מסע:

  • "סדנת מסע"- פעילות חד יומית, מכמה שעות ועד יום מלא המשלבת עבודה דרך התמודדות עם קשיים ממוקדים מתוך מכלול המסע (התמצאות וניווט, הכנת אוכל, קושי פיסי, קבלת החלטות בצוות וכו'....).
  • "מסע ארוך": דגש על תהליך אתגרי מתמשך במצבי התמודדות אישיים וקבוצתיים. פעילות חד פעמית אינטנסיבית ארוכה (בד"כ משבוע ומעלה ועד כמה שבועות רצופים) המפגישה את המשתתפים עם הטבע ו/או סביבה אתגרית תוך התמודדות עם קשיים ואתגרים, מאמץ פיזי לטווח ארוך בקצובת הליכה יומית (דוגמה: שביל ישראל).
  • "מסע הישרדות": דגש על תנאים מינימליים ומצבי התמודדות פרט וסביבה. פעילות חד פעמית אינטנסיבית רציפה משלושה ימים ומעלה, המפגישה את קהל היעד עם הטבע וסביבת קיצון תוך התמודדות עם קשיים, טווחי הליכה ואתגרים ברצף משימות ברמות קושי ואינטנסיביות שונות ובתנאי שטח שונים.
  • "מסע אבחוני טיפולי": מסע אתגרי בדגש על התערבויות ותפוקות טיפוליות והתנהגותיות לקהלים מיוחדים (נוער ומבוגרים). מסע נודד כפעילות אינטנסיבית וכהתערבות טיפולית מיום אחד ומעלה, המפגישה את קהל היעד עם הטבע ו/או סביבת קיצון תוך התמודדות עם קשיים ואתגרים ברמות קושי ואינטנסיביות שונות, ובהנחיה מקצועית מתאימה.

ישיבות ועד

פעילות אתגר  -   טיוטא - הקוראים מוזמנים לשלוח הערות כדי להרחיב ולדייק

פעילות בפארקי חבלים ניידים ונייחים, קירות טיפוס, גלישה וטיפוס ממצוקים; פעילות שייט, חתירה וצלילה; אופניים ודאייה.

הגדרה: "מפגש... של קבוצת אנשים העוסקים בספורט חוויתי בסביבת טבע כמו ים, מדבר, יער, הרים וצוקים" (גלקופף, ביקמן ובן דוד,2009)
 
כשאנו מדברים על פעילות אתגרית, כוונתינו לפעילות שדורשת התמודדות משמעותית לפרט ולקבוצה, שכוללת בתוכה השקעת אנרגיה (פיזית ורגשית) גבוהה מהרגיל ושבד"כ יש למשתתף בה חוויה של סיכון.

מטרתה של הפעילות האתגרית היא להעמיד את המשתתף והקבוצה בפני קשיים, בהם אינם מורגלים, כך שהאופן בו הם מורגלים להתמודד עם קשיים יצטרך לעבור התאמה להתמודדות החדשה.

התאמה זו תוכל להרחיב את סט ההתמודדויות שהם מכירים, ולהרחיב את תחושת היכולת.

בד"כ הפעילות האתגרית מתוכננת ומעוצבת בצורה הדרגתית, כשרמת הקושי והאתגר עולים בצורה מדודה מפעילות לפעילות בהתאם לתאוריית 'תחום ההתפתחות הקרובה' (Zone of proximal development) של ויגוצקי. לפי גישה זו, הפעילות האתגרית מצמצמת את המרחק בין רמת ההתפתחות העכשווית לבין רמת ההתפתחות הפוטנציאלית. אופן עבודה זה, כתהליך רצף, מגדיל בצורה הדרגתית ויציבה את אזור הנוחות של המשתתפים, ופולש לתוך אזור הלמידה/הצמיחה. הם מעזים יותר ויותר, וכך מתמודדים' עם האתגר.

הכלי האתגרי הוא כלי השלכתי. העיבוד החווייתי כולל בתוכו עיבוד רפלקטיבי, שחזור והמשגה של הפעילות וההעברה של הלמידה – "מה ניתן לקחת" אל ההתנסות הבאה ואל תחומים אחרים בחיים. תהליך זה מסייע לחברי הקבוצה לתרגם את החוויה וליצור את הקשר בין הפעילות להזדמנות אחרות בחיים ללמידה (Kolb 1984).

הועד המנהל


shauli lev

שאולי לב, יו"ר הועד המנהל של איגוד האתגר והלמידה החוויתית בישראל

טלפון: 050-7626222

מייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

מנהל ובעלים של 'עמדה סגולה' בע"מ המתמחה בהכשרות גלובליות של מנהלים לתפקוד ומנהיגות במצבי לחץ וסכנה. מוביל תוכנית 'NEWS Walk' לשיפור יכולת קבלת החלטות באמצעות ניווט טופוגרפי. מוביל מסעות שטח אתגריים בצוות שביל, עמותת ענ"ב. מרצה ומנחה בתוכנית הבינתחומית 'טיפול באמצעות השטח', בסמינר הקיבוצים. מוביל קבוצת רוכבי אופני שטח ומחבר שותף של הספר 'הישרדות - מדריך להישרדות אישית' (הוצאת מט"ח 1992)

חברי הועד המנהל


shauli lev

ליבת שרון קטלר

טלפון: 054-5456586

מייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

MA בניהול חינוכי, אוניברסיטת חיפה. סמנכל"ית משאבי אנוש ופיתוח אירגוני בעמותת "אתגרים". מנהלת פדגוגית, מנחה ומרצה בתוכנית להכשרת מנחים באמצעות ODT בטבע, באורנים. יוזמת ומנהלת כנס "טבע שטח אתגר". מרצה ומנחת קבוצות בפיתוח מנהיגותומיומנויות ניהול. עבדה בפנימיה הצבאית של ביה"ס הריאלי ובכפר הנוער "נירים".

shauli lev

דוד מיכאלי

טלפון: 050-9113299

מייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

אמן, הוגה ואיש שטח. מומחה לתנועה ומומחה למדבר יהודה. B.Ds. בצלאל, M.P.H - מומסך לבריאות הציבור בתוכנית ניהול מצבי חירום ואסון, אוניברסיטת תל-אביב. מייסד ומנהל 'צוות שביל' לטיפול שטח. מנהל תחום טיפול שטח בעמותת ענ"ב. מייסד וראש התוכנית הבינתחומית לטיפול שטח בסמינר הקיבוצים. כתב את הספרים 'הערות זמניות על תנועה' (1997), 'זמן מדבר' (2000), 'גלות, מסע, בחירה - טיפול דרך שטח, (2008), 'מכת חום' (2010). בעלים שותך של 'מדף' הוצאה לאור, כותב את הבלוגים 'טיפול שטח eco-encounter', ו- 'כתוב'.

tamir resize

ד"ר תמיר רוטמן

טלפון: 054-5953234

מייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

מרכז הטיפול בעמותת "דרך לוטן" ויו"ר וועדת האתיקה של איגוד האתגר והלמידה החוויתית בישראל. בעל תואר שלישי בפסיכולוגיה קלינית. פסיכולוג מטפל בילדים, נוער ומבוגרים, בתוך החדר ומחוצה לו. מוביל פרויקט שייט אתגרי לנוער ומנחה קבוצות נוער אתגרי. הקים וניהל ב"קו" עם מילי שטוקפיש את המסלול להכשרת מנחי קבוצות במכללה האקדמית בוינגייט. בארה"ב עוסק בתחום מחנות הקיץ מזה כעשרים קייצים.

 

לביא זמיר

טלפון: 050-7701157

מייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

מנכ"ל חוגי סיירות ע"ש אורי מיימון בקק"ל. (פרטים מלאים בקרוב)

 Mali Nevo




מלי נבו

טלפון: 054-4616133

מייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

דוקטורנטית, חוקר התפתחות מערכות ארגוניות, אוניברסיטת תל-אביב. יועצת ארגונית לקיימות, מנחת טבע תרפיה מוסמכת

 

מעין פוקס

טלפון: 054-6988895

מייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

(פרטים מלאים בקרוב)

 

ועדת ביקורת


 

אפי כסיף

טלפון: 057-7620739

מייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

אסף אפלבוים

טלפון: 052-4482281

מייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


 
כמבקר העמותה מונה רו"ח ירון גלנץ

חזון ומטרות

חזון:

האיגוד יהווה גוף מקצועי מוביל, משמעותי ובר-סמכה בתחומי הלמידה החוויתית, פעילות בטבע, מסעות שטח ופעילות אתגר.

 מטרות האיגוד:

  • קביעה וקידום אמות מידה, קווים מנחים ונורמות מקצועיות בתחומי הקמה וציוד, תפעול וניהול, פיקוח, בקרה ואתיקה בתחום הלמידה החוויתית והאתגר ופועל לתקינה וחקיקה בתחומים אלו.
  • קביעת כללי מדיניות להתמחות מקצועית בטוחה ואפקטיבית בתחומי הלמידה החוויתית והאתגר.
  • מתן הכרה מקצועית לגופים מוסדיים, עסקיים ויחידים העוסקים בתחומי הלמידה החוויתית והאתגר בישראל.
  • מתן מענה מקצועי ותמיכה ארגונית לעוסקים ופועלים בתחומי הלמידה החוויתית והאתגר ולציבור הצרכנים של תחומים אלו בישראל.
  • הקמת מאגר ידע מקצועי מהארץ ומחו"ל, קידום תהליכי מחקר בתחום הלמידה החוויתית והאתגר בישראל.
  • איגוד מקצועי מוכר הפועל מול הגופים הממשלתיים והמוסדיים בישראל ובחו"ל.

אודותינו

  לוגו

הכנס השביעי  21-22.11.2019

  תוכנית כנס 7     להרשמה      תקצירונים

 

 ברוכים הבאים לאתר איגוד האתגר והלמידה החוויתית בישראל

מרחבי הטבע משמשים זירת פעילות עניפה למטרות: חינוך, למידה, פנאי, טיפול התנהגותי, גיבוש צוות, שיפור חוסן אישי וארגוני, העצמה אישית וקבוצתית, הגות ורוח. האיגוד מהווה בית מקצועי לעוסקים בתחומים אלו ומרכז מידע אמין ושימושי ליחידים ולארגונים.

תחומי הפעילות שהאיגוד מקדם:

למידה חוויתית בה מאותגרים המשתתפים בתהליך ישיר של חוויה וחשיבה ממוקדת על מנת להגביר ידע, לפתח כישורים ולחדד ערכים.

  • טבע: טבע תרפיה, סדנאות אומנות ויצירה, למידה חוויתית
  • שטח: מסעות אתגר וחניכה, פעילות ODT, רכיבת אופנים
  • אתגר: פעילות בפארקי חבלים ניידים ונייחים, קירות טיפוס, גלישה וטיפוס ממצוקים; פעילות שייט, חתירה וצלילה; אופניים ודאייה.

חבירה של הגורמים המקצועיים בתחום לכדי גוף מקצועי מוביל, משמעותי ובר-סמכה בתחומי הלמידה החוויתית והאתגר.

פעילות האיגוד מאפשרת: ייצוג חבריו מול הרשויות, קביעת סטנדרטים, תמיכה מקצועית וקידום פעילויות אתגר ולמידה חוויתית בישראל.

האיגוד מהווה מטריה המאפשרת בניית פרופסיה מקצועית אמינה שתקדם את הענף ואת העוסקים בו.

אנו יוצאים לדרך חדשה וקוראים לכל מי שתחום זה יקר לליבו לתת יד לשילוב כוחות, פירגון הדדי, מתן כבוד לעוסקים במלאכה ולקוחותינו הרבים. יש מקום לכולם, לתרום, לעצב, לקדם ולפעול במסגרת משותפת.

בואו להיות חברים שלנו גם בפייסבוק